onsdag 24 augusti 2011

Hemma från Kreta

Igår kom vi hem från Kreta och resan hem gick bra. Bussen som skulle hämta oss för att ta oss till flygplatsen var dock en timma sen, så vi var lite oroliga ett tag. Men väl på flygplatsen var planet 45 minuter sent så det löste sig bra ändå. Om man har en mindre resevagn med sig så går det bra att ta med den fram till gaten.

Chanias flygplats är väldigt liten och i den avgångshallen vi var tilldelade (1-2) så fanns det en liten tax free butik och en kiosk där man kunde köpa smörgåsar eller enklare paj. Vi hade som plan att äta lunch innan flyget gick då vi inte beställt någon varm mat på planet (inte lätt med en 2-åring i sitt knä), men den blev väldigt sparsam.

Återkommer om ett tag med ett omdöme för resan och hotellet.

måndag 22 augusti 2011

Sista dagen

Vår sista dag på Kreta för denna gången och liksom de sista dagarna så gick vågorna höga, så något havsbad blev det inte. Däremot blev det några dopp i poolen med lilleman.

Mäktiga vågor

Lilleman plaskar i poolen

Den ena poolen på hotellet
Vi har packat och fixat lite innan vi åt middag. Vi åt en väldigt god middag på Family Restaurant Almiras som ligger en bit upp på berget i gamla stan (man svänger höger efter torget). Vi satt på översta våningen och därifrån har man väldigt fin utsikt över Platanias och havet. Maten var jättegod och personalen supertrevlig!

Utsikt från restaurang Almiras

Imorgon kl. 12.40 går flyget tillbaka till Göteborg och hur man än vrider och vänder på steken så är det "borta bra, men hemma bäst"!

söndag 21 augusti 2011

Ännu en molnfri dag

Under vår vecka här har det inte varit ett enda moln på himlen och ca 30 grader varmt på dagarna. Mitt på dagen är det skönt att sitta under parasollet. Hampus har hittat sin grej med antingen att köraa sitt tåg eller sin buss. När han inte gör det tittar han gärna på Teletubbies eller spelar något spel i min iPhone.

Innan vi gick till stranden så passade jag och Hampus på att gå till lekplatsen. På eftermiddagen ligger solen på där och då är rutschkanorna så varma så de går inte att sitta på. Dagen spenderade vi växelvis på stranden och i poolen, med avbrott för lite frukt, glass och lunch.

Lekplatsen från vår balkong

Ingen av oss var så sugna på grekiskt idag så vi slog till på BBQ ribs och räkor på Red Wood som är ett steakhouse som ligger väldigt nära hotellet. Efter middagen gick vi en runda "på stan" och både jag och mamma slog till och köpte varsin väska. Jag funderar faktiskt på om jag ska inhandla en till...

lördag 20 augusti 2011

En sjukling

I morse när vi vaknade hade Hampus feber så det blev till att stanna inne mestadelen av dagen. Han hade inte jättehög feber men tillräckligt... Jag och mamma turades om att sola och att vara inne med lilleman. Efter 3,5 timmas sömn på eftermiddagen så hade febern gått ner och vi gick ut för att äta kvällsmat. Vi åt på en jättemysig restaurang (återkommer med namnet). Väldigt nära hotellet finns även en minigolfbana och små attraktioner för mindre barn (liten karusell och bilar) där vi gjorde ett stopp innan vi gick hem. Det var inte populärt att gå därifrån...
På restaurangen hittade lilleman har hittat en vattenpöl av modell större att plaska i

Restaurangen

Blivande taxichaufför?
Det blev inget badande i havet idag heller då vågorna var ännu större än igår, så den röda flaggan är fortfarande i topp. Vi får hoppas att det hinner lugna ner sig i natt så vi kan bada i havet de återstående två dagarna.
Stranden efter solnedgång

fredag 19 augusti 2011

Rekord

Kan även vara kul vid sidan om poolen!
Idag har vi slagit personligt rekord i hur tidigt man kan vara vid poolen! Klockan 8:15 var det dags för första doppet för mig och Hampus i poolen. Eller dopp och dopp, efter en timma i poolen och trots blåa läppar och skakande underläpp så ville Hampus inte gå ur men det ville mamma så denna gången fick det bli så. Helt otroligt vad folk är morgonpigga på sin semester, för när vi kom ner 08:15 så fanns det bara en bråkdel kvar av solstolarna som inte var upptagna (och det var inte bara barnfamiljer...).

Havet bjöd på enorma vågor idag så det var röd flagg och därmed badförbud, så poolen var ett bra val idag. Imorgon ska vi satsa på stranden igen, men ett par timmar i poolen med Hampus går nog inte att komma undan! :)

Hamnen som kantas av restauranger

Gränd i Chania's gamla stad
Ikväll tog vi bussen in till Chania för att strosa runt och även äta middag. Vi åt middag på en av restaurangerna i hamnen, men i efterhand hade jag nog hellre valt en restaurang inne i gamla stans gränder. Det finns väldigt många mysiga ställen där. Vi strosade bara runt lite grann och gav oss inte ut på några större äventyr innan vi tog bussen tillbaka till Platanias. Det hade absolute inte varit några problem att tillbringa ett par timmar i Chania för shopping. Det finns gott om småaffärer och sedan finns även de större kedjorna som Zara, Stradivarius, Pull and Bear, Berschka m.fl. Bussen från/till Platanias kostar 1,90 euro/vuxen och man köper biljett på bussen, i Chania kan man även köpa den på busstationen (där man stiger av och på).

Nu är det god natt för min del!

torsdag 18 augusti 2011

Poolen har blivit favorit

Stranden nedanför hotellet

Hotellets del av stranden med hotellet i bakgrunden

Plaska i poolen är väldigt kul!

Hoppa i poolen är också roligt!

The little fun train
Idag har vi haft solstolar på stranden men jag och Hampus har spenderat halva tiden i poolen på hotellet. Han har hittat en ny favorit och när han väl upptäckt tjusningen med att bada så var det inte lätt att få honom därifrån! Han blir modigare och modigare för varje dopp och testar nya saker hela tiden. :) Så mycket som jag har badat hitills på denna resan var väldigt länge sedan jag gjorde... Imorgon får det bli solstolar vid poolen.

Ikväll har vi tagit en tur med "The little fun train". De har olika turer där de flesta ligger på 2,5 timma i turtid. De har även en som heter Moonlight express och tar 1 timma och det var den vi åkte. Hampus som älskar tåg uppskattade de första 30 minuterna sedan somnade han. Jag och mamma höll oss vakna hela turen som gick i Platanias omgivningar, där man fick se en äldre by, apelsinodlingar, en gammal bro mm. Det var väl ingen aha-upplevelse och jag kommer nog inte att åka turen igen (om inga barn tvingar mig!). Turen kostar 10 euro för vuxna och 5 euro för barn oavsett ålder.

Efter lite "må-gott" tid på balkongen är det snart läggdags. Det gäller att ladda inför en heldag i poolen...

onsdag 17 augusti 2011

Varmt i sanden

Från vår balkong mot havet

Mellanmål på stranden
Leka går bra trots att det är jättevarmt!

Jag och lilleman vid stranden
Hampus vaknade 06:45 så någon sov morgon på semestern är det inte tal om. Vi åt frukost på balkongen innan vi gick ner till stranden vid 08:45. Hotellet har solstolar på stranden och det står klart och tydligt att man inte får "paxa" solstolar, men när vi kom ner till stranden låg det handdukar på varenda en. Tråkigt!! Men imorgon kommer vi göra samma sak, för det verkar vara det enda sättet att få en solstol. Det finns gott om solstolar som inte hör till hotellet, men då kostar det 8 euro för två stolar och ett parasoll vilket vi fick betala idag. Intill stranden finns det flera restauranger, så mat och dryck är inga problem under dagen. Hotellet erbjuder även all inclusive, men det har vi inte provat på.

Idag var det 30 grader i skuggan mitt på dagen. Lite för varmt kanske... Hampus verkade inte ha ont av det utan grejade på som vanligt. Bamse gjorde även ett besök vid poolen idag, så honom givk vi för att träffa och det var en hit! Två kramar blev det och sedan skulle Bamse gå och vila middag. Sanden på stranden blir väligt varm på eftermiddagen så sandaler är ett måste för att gå ner till vattnet om man inte vill bränna fötterna.

Middag åt vi på Metaxia's där de hade helt ok mat och väldigt trevlig personal. Ett plus var fina toaletter med ett skötbord. Efter middagen gick vi en runda längs med huvudgatan, men framåt 20-tiden var det väldigt mycket folk i rörelse och trottoarerna är smala så det är inte alltid helt lätt at ta sig fram med barnvagnen men det funkar om man låter det ta tid.

Imorgon kväll funderar vi på att ta en tur med "The little fun train". :)